Ik ben Ana, afkomstig uit Spanje en mama van 2 kindjes en bazin van mijn lieve hond Julieta, die soms meedoet in de sessies als therapiehond. Ik behaalde mijn diploma als klinisch
psychologe in 2001 in Universidad Complutense de Madrid (Spanje). Kort nadien verhuisde ik naar
België en na enkele jaren werken in verschillende jobs (toen vooral rond volwassenen),
besliste ik
mijn kennis uit te breiden naar de kinder- en jongerenpsychologie. De ontwikkeling en
belevingswereld van kinderen en jongeren sprak me enorm aan. De kinderen van nu zijn de volwassenen van de toekomst.
In 2021 behaalde ik mijn diploma Bachelor in de Toegepaste Psychologie richting
Schoolpsychologie
en Pedagogische Psychologie in Vives Kortrijk.
Vervolgens heb ik opleidingen gevolgd: "Sociale Vaardigheidstraining voor kinderen en
jongeren",
"Speltherapie" en "Kindertherapie en begeleiding".
De basishouding van waaruit ik werk met cliënten omvat de elementen: respect, empathie,
onvoorwaardelijk aanvaarding, duidelijkheid en transparantie.
Ik werk zowel met kleuters, kinderen, jongeren en volwassenen.
De psychologische begeleiding en psychotherapie wordt aangeboden aan kinderen en jongeren van 4 tot 21 jaar en hun familie die te kampen hebben met volgende moeilijkheden:
In de praktijk staat de leefwereld van kinderen en jongeren centraal.
Ik zoek samen met hen naar de meest geschikte manier om te uiten wat hen bezighoudt, waar ze
het
moeilijk mee hebben, welke vragen en gedachten in hun hoofd ronddwalen, welke emoties ze
ervaren en welke wensen ze hebben.
Wat gaat er in kinderen hun hoofd om? Waarom stellen ze bepaald gedrag? Welke boodschap willen ze
hun
omgeving hiermee geven? Hoe zit het met hun zelfbeeld? Welke thema's of vragen houden hen
bezig? Omdat
kinderen het vaak (nog) niet in taal kunnen uitdrukken, is het moeilijk om op deze vragen een
antwoord te
krijgen.
Aan de hand van een speels belevingsonderzoek, waarbij gebruik gemaakt wordt van creatieve en
indirecte
methoden, hopen we meer zicht te krijgen op kinderen hun binnenwereld. Dit geeft de omgeving
meer
houvast, en vaak wordt duidelijker welke aanpak best aansluit bij de eigenheid van het kind.
Een belevingsonderzoek bestaat uit een intakegesprek met ouders en kind, gevolgd door 3-5
individuele
sessies met het kind. Daarna volgt een adviesgesprek met de ouders. Indien nodig kan bekeken
worden of
verder onderzoek of verdere begeleiding aangewezen is. Dit is niet altijd
noodzakelijk.
Een compleet belevingsonderzoek: intake - 3 /5 sessies - adviesgesprek
Na de aanmelding, wordt een eerste afspraak gemaakt met de ouders (al dan niet samen met het kind) voor een kennismakingsgesprek, waarin ik mezelf en mijn werkwijze voorstel, maar vooral ook luister naar de ouders, het kind en hun verhaal. Dan wordt een belevingsonderzoek bij het kind of adolescent gepland (zie belevingsonderzoek), eventueel bijkomende onderzoeken en/of observaties kunnen aangewezen zijn. Nadien worden ouders uitgenodigd voor een adviesgesprek om de bevindingen van de onderzoeken samen te bespreken. Dan wordt een voorstel gegeven van de mogelijke psychologische begeleiding. Ik heb me de voorbije jaren via opleidingen en workshops gespecialiseerd in verschillende therapeutische methoden, bij jonge kinderen werk ik voornamelijk met speltherapie maar er kan ook gesprekstherapie en Cgt technieken gebruikt worden in functie van de vraaghulp en het kind zelf. Er kan pas begeleiding opgestart worden indien beide ouders akkoord gaan .
Indien nodig kunnen gesprekken met het gezin ingepland worden. Een kind kan immers pas ontwikkelen en zich goed in zijn vel voelen als ook de directe omgeving voldoende meegroeit. Er wordt om dezelfde reden, in overleg met de ouders en in de mate van het mogelijke, ook zoveel mogelijk samengewerkt met andere betrokkenen zoals de school en de (huis)arts/kinderpsychiater. In het belang van de effectiviteit van het therapieproces gaan de sessies wekelijks door, indien dit niet mogelijk is, kunnen de sessies onder twee weken gepland worden na bespreking, bij voorkeur op een vast moment. Een sessie duurt 45 minuten.
Therapie aan kinderen vindt zoveel mogelijk plaats buiten de schooluren, maar soms kan gevraagd worden om tijdens de schooluren te komen (u krijgt dan een briefje mee voor de school).
Intakegesprekken en oudergesprekken kunnen ook 's avonds ingepland worden.
Hoe lang het therapieproces duurt, is moeilijk te voorspellen aangezien dit afhankelijk is van verscheidene factoren.
Als kinderen niet goed in hun vel zitten of ergens mee worstelen, zullen ze daar meestal niet zo
gemakkelijk
over praten. Dit is vaak te moeilijk en/of te bedreigend. Wat ze nog niet zo goed onder woorden
kunnen
brengen, laten ze vaak wél in hun spel zien. Via spel tonen kinderen wat er
speelt.
Lastige gevoelens die in de weg blijven zitten, beïnvloeden het welzijn, het
gedrag en de ontwikkeling van het
kind. Speltherapie helpt om deze gevoelens 'uit te spelen', ermee aan de slag te gaan en tot
emotionele groei
te komen. Al spelend worden ervaringen, gevoelens en behoeften geëxploreerd en wordt er
geëxperimenteerd
met andere of nieuwe vormen van gedrag.
Therapie is een proces dat heel individueel is. Ik integreer verschillende therapiestijlen om de therapie zo goed mogelijk af te stemmen op wat voor jou werkt en waar jij nood aan hebt.
Een vertrouwensband en open klimaat waarin jij jouw verhaal kan doen vind ik uiterst belangrijk. Alle gevoelens, ervaringen en gedachten zijn welkom.
Volwassenen en koppels kunnen bij mij terecht voor begeleiding rond heel wat verschillende problemen:
Tijdens het intakegesprek bespreken we samen de verschillende aspecten van uw hulpvraag. Wat is het thema of de problematiek? We stellen ook de doelen vast waaraan u wil werken.
Ieder mens is uniek, ieder verhaal eveneens, ieder proces heeft zijn eigen tijd nodig. Het ritme, de duur en de frequentie worden samen bekeken.
In het belang van de effectiviteit van het therapieproces gaan de sessies wekelijks door, indien dit niet mogelijk is, kunnen de sessies onder twee weken gepland worden na bespreking, bij voorkeur op een vast moment zowel overdag als 's avonds. De sessie duurt 50 minuten.
Sessies Geconventioneerd
Consultaties vooral binnen schooluren
*Verplaatsingskosten €0,50/Km
**Een sessie annuleren meer dan 24u op voorhand kan kosteloos.
Voor annulaties minder dan 24u op voorhand wordt een gedeeltelijk bedrag van 30 euro aangerekend.
Indien u niet annuleert, wordt de volledige sessie aangerekend.
Alleen zo kan er gewerkt worden zonder een wachttijd voor iedereen.
Belevingsonderzoek: €65/sessie
Aandacht en Concentratie: €120
Intelligentie voor logo: €95
Intelligentie uitgebreid verslag: €120
Intakegesprek: €65
Adviesgesprek: €60
Therapie kinderen & jongeren: €60
Therapie volwassenen: €60
Oudersgesprek: €65
Schooloverleg/Observatie*: €60
Consultaties vooral binnen schooluren
Intakegesprek (incl. dossierkosten): gratis
Individuele sessies en ouderbegeleiding: €11
Verhoogde tegemoetkoming: €4
Groepsessie: €2,5
*Verplaatsingskosten €0,50/Km
**Een sessie annuleren meer dan 24u op voorhand kan kosteloos.
Voor annulaties minder dan 24u op voorhand wordt een gedeeltelijk bedrag van 30 euro aangerekend.
Indien u niet annuleert, wordt de volledige sessie aangerekend.
Alleen zo kan er gewerkt worden zonder een wachttijd voor iedereen.