Wij zijn Charlotte en Flore, 2 gedreven logopedisten met een hart voor het vak.
Charlotte studeerde in 2008 af als logopediste en werkte sindsdien in een zelfstandige
praktijk. Hierdoor heeft zij al veel werkervaring in verschillende domeinen. Naast de
praktijkervaring worden er nog steeds bijscholingen gevolgd om mee te blijven met de
nieuwste ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Zij is ook de coördinator voor de
logopedisten, u krijgt haar als eerste aan de lijn.
Flore is een jonge kracht binnen ons team en is geboren en getogen in Anzegem. Ze
studeerde in 2021 af als logopediste. Ze heeft een sterke interesse in communicatie in de
ruime zin van het woord. Dit diept ze verder uit in een vervolgopleiding. Naast deze
vervolgopleiding zal ze zich steeds blijven bijscholen om zo een optimale ondersteuning en
begeleiding aan te bieden. Vol enthousiasme en gedrevenheid gaat ze samen met de
cliënten aan de slag.
Via een intakegesprek proberen we meer te weten te komen over het probleem. Er wordt
ook uitleg gegeven over de stappen die ondernomen kunnen worden.
Er wordt een datum voor onderzoek gepland. De duur van dit onderzoek is afhankelijk van
het probleem dat ervaren wordt. Een onderzoek is belangrijk om een goed beeld te krijgen
over de moeilijkheden, maar ook om een eventuele terugbetaling te bekomen. De mogelijke
terugbetaling is afhankelijk van het probleem en soms ook van mutualiteit.
Na het onderzoek wordt een moment vastgelegd om de resultaten en de mogelijkheden in
verband met terugbetaling te bespreken. Hierbij wordt ook beslist als logopedische therapie
al dan niet aangewezen is.
Een afspraak dient minstens 24u op voorhand geannuleerd te worden. Laattijdige annulaties worden als een consultatie aangerekend.
Mondademhaling, duim-, vinger- en/of speenzuigen, foutieve lip- en tonggewoonten,... zijn voorbeelden van afwijkend mondgedrag. Binnen deze therapie leert het kind een correcte lipsluiting en tongpositie.
Kinderen kunnen moeilijkheden ervaren bij de uitspraak van bepaalde klanken. Via onderzoek bepalen we de aard van het articulatieprobleem zodat we de juiste behandelingsstrategie kunnen opstarten. De juiste klanken worden aangeleerd en er wordt gewerkt tot deze in het dagelijks spreken geïntegreerd zijn. Hierbij zijn de ouders als co- therapeuten heel belangrijk.
Stemproblemen kunnen ontstaan door verkeerd stemgebruik en/of stemmisbruik (roepen, stemmetjes imiteren,...). Er kan echter ook een organische oorzaak zijn zoals stembandknobbels, stembandparalyse,... Tijdens de stemtherapie gaan we op zoek naar de oorzaak van de stemproblemen en leggen we de weg af naar een gezonde ontspannen stemgeving.
Sommige kinderen komen laat tot spreken, het duurt lang voor ze een eerste woordje
zeggen, voor ze in zinnetjes praten,...
In de kleuterklas valt het op dat het kind nog te weinig woordjes onder de knie heeft,
bepaalde woorden vreemd uitspreekt, veel fouten maakt aan werkwoordsvormen, moeite
heeft om te vertellen wat het kind heeft beleefd die dag,... Maar het kan ook zijn dat het
kind moeite heeft om opdrachten te begrijpen, opdrachten verkeerd uitvoert, een opdracht
meerdere keren herhaald moet worden,...
In deze gevallen is het aan te raden een taalonderzoek uit te voeren. Hieruit kan er gekeken
worden bij welke aspecten van taal het kind problemen ondervindt, maar ook welke
vaardigheden wel goed ontwikkeld zijn. Op basis hiervan wordt een behandelingsplan
opgemaakt om de zwakkere domeinen te stimuleren.
Bij sommige kinderen komt het leren lezen, schrijven en/of rekenen moeizamer op gang. Wij gaan op zoek naar een mogelijke oorzaak hiervoor. We keren terug naar waar de moeilijkheden zijn ontstaan en proberen zo terug verder op te bouwen. Als er sprake is van een leerstoornis (dyslexie, dysorthografie, dyscalculie) gaan we op zoek naar de mogelijke hulpmiddelen die werken voor het kind. Hierin ondersteunen we ook de ouders en de klas in het aanreiken van STICORDI-maatregelen (Stimuleren, Compenseren, Remediëren, Differentiëren en Dispenseren).
Bij sommige volwassenen is een verzorgde uitspraak belangrijk voor hun job. Ook zij kunnen bij een logopedist terecht om de uitspraak te perfectioneren. Hier kan er geoefend worden op het correct uitspreken van klinkers, tweeklanken en medeklinkers, het open en pittig articuleren, het stembereik vergroten om de boodschap gemakkelijk en toch doeltreffend over te brengen.
Stemproblemen kunnen ontstaan door verkeerd stemgebruik en/of stemmisbruik. Er kan echter ook een organische oorzaak zijn zoals stembandknobbels, stembandparalyse, ... Tijdens de stemtherapie gaan we op zoek naar de oorzaak van de stemproblemen en leggen we de weg af naar een gezonde ontspannen stemgeving.
Problemen met communicatie kunnen voorkomen bij een niet-aangeboren hersenletsel
(CVA, ongeval,...) of bij een progressieve neurologische aandoening (ziekte van Parkinson,
ALS, MS,...). Er kan sprake zijn van moeilijkheden met het begrijpen of uiten van taal, dan
spreken we over afasie. Als er moeilijkheden zijn met de uitspraak van de woorden, spreken
we over dysartrie of dyspraxie.
De therapie richt zich op de noden en de mogelijkheden van de cliënt om de communicatie
te optimaliseren of zo optimaal mogelijk te houden.
Problemen met communicatie kan ontstaan na hoofd-halschirurgie t.g.v. kanker. De halsstreek kan dan onder druk komen te staan omwille van spannings- en stressgerelateerde klachten. Via ontspanningsoefeningen en laryngeale massage proberen we de halsstreek losser te maken waardoor spreken en slikken gemakkelijker kan worden.
Typ-10 is een leuke methode om kinderen blind te leren typen. Leren typen gebeurt hier op een leuke, speelse manier. Verschillende leerkanalen worden aangesproken waardoor de focus eerder op cognitieve vaardigheden ligt i.p.v. repetitieve handelingen. Deze methode is haalbaar voor elk kind (slaagpercentage > 92%).
Voor meer informatie, neem vrijblijvend contact op.